Chronische Uitbehandelde pijnklachten

Deze worden ook wel Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten – (SOLK) genoemd. Er is geen medische aandoening voor deze klachten/pijn gevonden. Heb je deze klachten langer dan een paar weken dan spreken we van SOLK klachten.

Wellicht ken jij ze beter als psychosomatische klachten of Lichamelijk Onverklaarbare Klachten.

Wanneer is dit aan de orde?

1. Er is geen medische aandoening om de fysieke pijn te verklaren.
  2. Beperkingen bij de functionaliteit zijn zeer ernstig.
  3. Psychologische aspecten hebben deze klachten/symptomen veroorzaakt.

SOLK klachten kunnen in alle delen van het lichaam voorkomen. De pijn kan in een bepaald gebied problemen geven maar ook over het hele lichaam verspreid zijn.

Zijn je klachten mild dan hebben deze niet veel gevolgen voor het functioneren. Er zijn echter ook mensen die het dagelijks leven nauwelijks aan kunnen waardoor hun leven op een negatieve manier wordt beïnvloed. Dit kan resulteren in het niet meer kunnen werken. Er is ook een groot percentage dat zoveel klachten heeft dat zij moeten stoppen met de hobby’s dit kan eenzaamheid opleveren omdat de sociale contacten ook minder worden.

Het stellen van deze diagnose is een lange weg en die levert enorm veel frustraties op. De klachten worden meestal niet begrepen door de mensen uit de directe omgeving. En dat levert dan meestal meer pijn op.

Het is een gegeven dat hier vaak een psychologische oorzaak aan ten grondslag ligt. De pijn kan dus geactiveerd worden zonder dat je weet waarom. Hier is vaak een zintuig aan gekoppeld. Dat zintuig activeert een pijnlijke/traumatische herinnering en deze veroorzaakt op zijn beurt weer veel pijn.

Een mens ontwikkeld bijvoorbeeld somatische pijn na het ervaren van een negatieve ervaring. Zoals bij een ernstig ongeluk, het verlies van een dierbare, seksueel- mentaal- en/of emotioneel misbruik.

Deze situaties en ervaringen zorgen voor het vrijkomen van het stresshormoon. De geest zorgt er dan voor dat de pijn of ziekte voelbaar is.

Veel voorkomende oorzaken zijn:
Lichamelijk ziekte van een of beide ouders
Toenemende pijn na een stressvolle gebeurtenis
Levensgebeurtenissen die negatief beladen zijn
Als kind gepest zijn
Financiële status en crisissituaties in het gezin
Misbruik zowel, fysiek, emotioneel, mentaal en seksueel.

Komt jouw pijn of komen jouw klachten uit het psychologische gebied?
Dan kan hypnotherapie goed helpen om de klachten te elimineren/reduceren.

Hieronder enkele voorbeelden van SOLK klachten:
Bedplassen
Blaasontstekingen
Buikpijn
Concentratie of geheugenproblemen
Darmklachten
Duizeligheid, evenwichtsproblemen
Gevoeligheid voor bepaald voedsel
Gewichtsverlies
Hartkloppingen
Hypochondrie
Hoofdpijn
Huidproblemen
Lichaamspijn armen, benen, rug, nek, op de borst, spier en gewrichtspijn
Maagklachten zoals misselijkheid
Migraine
Pijn tijdens de geslachtsgemeenschap
Seksuele disfunctie
Schimmelinfecties
Stotteren
Vermoeidheid

Voor bovenstaande klachten is het moeilijk om een medische oorzaak te vinden.

Er zijn een aantal klachten die gaan gepaard met bepaalde lichamelijke syndromen, zoals: CVS (chronische-vermoeidheidssyndroom), Migraine, Prikkelbare darm-syndroom (PDS), Fibromyalgie.

Door middel van hypnotherapie worden een aantal zaken positief veranderd van deze onbewuste emoties, zodat de verbonden lichamelijke klacht verdwijnt.

Heb jij een fysieke klacht en is er geen medische oorzaak voor gevonden? Ervaar jij regelmatig pijn? Staat jouw klacht er niet bij neem dan contact op. Met hypnotherapie is de oplossing in zicht.

Let op! Omdat er met pijnklachten wordt gewerkt kan een toelichting van een arts noodzakelijk zijn. Mocht dit nodig zijn dan zal ik vooraf toestemming vragen om jouw arts te contacteren.